Zavrieť

Porady

Povinnosť registratúry sa posúva!!!

Práve skončili Televízne noviny na Markíze - povinnosť registratúry sa posúva o dva roky! Hurá!

Dopĺňam príspevok o informácie zo stránky MV.
Richard:
Termín na predkladanie registratúrnych plánov a poriadkov na schvaľovanie sa predĺži o dva roky


Ministerstvo vnútra v najbližších dňoch predloží návrh novely vyhlášky, ktorá termín na predkladanie registratúrnych plánov a poriadkov stanoví na 30. jún 2007. Všetky povinné subjekty teda budú mať vypracovanie a schválenie svojich registratúrnych plánov a poriadkov ďalšie dva roky O úplnom zrušení registratúrnych povinností pre podnikateľské subjekty ministerstvo vnútra neuvažuje.

Zákon o archívoch a registratúrach je účinný od 1. januára 2003. Právnickým i fyzickým osobám ukladá povinnosť vypracovať si registratúrny plán a registratúrny poriadok. S ohľadom na množstvo pôvodcov registratúry aj na obmedzené možnosti štátnych archívov sme termín podania registratúrnych poriadkov vykonávacou vyhláškou č. 628/2002 určili až na 30. jún 2005. Pôvodcovia registratúry teda mali na splnenie tejto povinnosti dva a pol roka. Väčšina z nich však tento čas nevyužila.

Ministerstvo vnútra sa preto situáciu rozhodlo riešiť metodickým pokynom pre samostatne podnikajúce fyzické osobyživnostníkov. Spolu s ďalšími pomôckami pre pôvodcov registratúry z rôznych oblastí je dostupný na internete. Živnostníci preto nemusia predkladať svoje registratúrne plány a poriadky na schválenie, ak pri ich tvorbe postupovali podľa metodického návodu vypracovaného odborníkmi z MV SR. Tento metodický návod je najjednoduchšou formou registratúrneho poriadku a registratúrneho plánu. Ak sa však živnostník od neho výrazne odkloní, musí si ho nechať schváliť.

Povinnosť používať registratúrny poriadok nie je nová. Predtým sa nazýval spisovým či kancelárskym poriadkom, jeho súčasťou bol aj skartačný poriadok. Novinkou je len to, že dnes si tento poriadok musí vydať každý pôvodca registratúry, a to so súhlasom štátneho archívu ako garanta vecnej správnosti.

Ministerstvo vnútra trvá na tom, aby pôvodcovia registratúry viedli nielen účtovné a daňové záznamy podľa príslušných zákonov, ale aj aj ďalšie registratúrne záznamy. Tie sú z hľadiska informácií veľmi dôležité nielen z hľadiska dokumentárneho či historického, majú tiež význam napríklad pri objasňovaní trestnej činnosti. Preto je potrebné, aby sa správa záznamov u každého pôvodcu registratúry riadila určitými pravidlami. Práve tie stanovuje registratúrny poriadok. O činnosti akéhokoľvek subjektu - aj z hospodárskej sféry - sa historik mapujúci hospodárske dejiny 20. a 21. storočia v Slovenskej republike napríklad o 200 rokov dozvie iba zo zachovaných dokumentov.
Naposledy upravil Richard : 27.05.05 at 07:30
Usporiadat
iriska iriska

iriska je offline (nepripojený) iriska

Miro mr, povedz mi, prosím ťa, koho za 200 rokov budú zaujímať tony papiera popísané číslami a sprostosťami. Tých ľudí už bude zaujímať niečo úúúúúúplne iné.

Ešte mi povedzte, že zrušili tie Oznámenia o stave zásob liehu a budem vyskakovať po strop...

A také názory, že si niekto niečo necháva na poslednú chvíľu a že ho niekto ľutuje, že si nerobí reg.plán, neberiem. Malý živnostník je rád, že dokáže v tejto byrokratickej spoločnosti prežiť sám osebe. Takže, keď ubudne papierovania, resp. nepribudne, sme len radi, nie?
0 0
miro_mr miro_mr

miro_mr je offline (nepripojený) miro_mr

iriska
Miro mr, povedz mi, prosím ťa, koho za 200 rokov budú zaujímať tony papiera popísané číslami a sprostosťami. Tých ľudí už bude zaujímať niečo úúúúúúplne iné.
Presne rovnako ako dnes budu ludia, ktorych ich minulost absolutne nebude trapit a budu ludia, ktori ako dnes budu chodit do muzei a archivov studovat veci z minulosti. To nie je ako dejepis v skole. Tu ide velmi casto o konkretne veci. Keby nebolo archivov ver tomu ze mnoho mnoho ludi by dnes malo problemy s restituciami a inymi vecami. Aj pri takychto veciach casto napomoze zaznam z uctovych pisomnosti, resp. zmluv, dopisov a inych dokumentov, ktore sa chvalabohu zachovali. Archivnictvo je velmi uzitocna zalezitost. Len ma sluzit na to aby budovalo dokumentacnu zakladnu spolocnosti a sluzilo k presnemu zachyteniu zoivota spolocnosti nie aby svojimi zasahmi do cinnosti firiem menilo chod firiem a zivot spolocnosti.

K tomu dalsiemu len znovu pripomeniem, ze fyzicke osoby ani male sro nemaju jednotlivo spravidla ziadnu historicku hodnotu, preto znovu len zopakujem ze sprava registratury neni o FO ani malych sro. - to tu tvrdim uz asi 3-ti mesiac.
Naposledy upravil miro_mr : 29.05.05 at 17:14
0 0
bepo bepo

bepo je offline (nepripojený) bepo

miro_mr- každý pozemok je jedinečný a preto ja dôležité archivovať info o ňom.Ale teba zaujíma papier z roku 1758 za koľko kúpil tvoj pra-pra-dedo 4 vrecia pšenice?Dúfam že tie bludy sa výrazne skrešú a prestane zbytočná buzerácia.
0 0
fluffy fluffy

fluffy je offline (nepripojený) fluffy

živnostníčka
Transformácia ľudského rozmýšlania je najťažšia. A toto sa ukazuje aj v našej spoločnosti. Len preto, že ZÁKON je na svete nemusi to znamenať, že je správny alebo chráni človeka pred zneužívaním byrokratmi alebo štátom.

Denno-denne sme svedkami prípadov a politických káuz, ktoré nám prinášajú masmédia, a to najmä o porušovaní a zneužívani zákonov byrokratmi a zamestnancami justičného systému. Prečo si myslíme, že tento zákon nie je jeden z tých potencionálnych foriem a prostriedkov, ktoré prispejú k takýmto dianiam? Je pravdou, že je potrebné, aby sa spoločnosť cestou štátnych inštitúcii bránila proti kriminalite vo všetkých sférach, ale nie v dobe, keď samotní sudcovia a byrokrati porušujú zákony. Ak by som bol momentálne byrokrat štátnej moci, tak tento zákon by som podporoval z celej duše. Lenže byrokrat nesmie zabudnúť, že je sluha spoločnosti. Žiadna osoba nesmie dovoliť, aby jeho ľudské práva boli porušované len preto, aby sa uľahčila práca byrokratov. Existuje množstvo iných foriem ako bojovať proti kriminalite bez toho, aby štátna moc porušovala práva iných. Zákony nesmú byť iba "cieľove" pravidlá štátnej moci, ale v prvom rade musia nadväzovať na hodnoty kultúrnej spoločnosti. Aj napriek tomu, že ľudské hodnoty v danom čase môžu byť na nízkej úrovni. Ak štát takýto prístup nerešpektuje, tak v takomto prípade sa takýto štát nazýva "totalitný". Je pravda, že niečo za niečo, ale nikdy to nemôže byť sloboda ľudí ako cena za neschopnosť štátu v boji aj keď proti takým závažným veciam ako je korupcia, tunelovanie, zneužívanie justičného systému, atď.

Často počujeme, že to, čo na Slovensku chýba je stredná vrstva. Je to pravda. Vo všetkých vyspelých trhovo orientovaných demokraciach je to práve malý a stredný podnikateľ, ktorý je tvorcom strednej vrstvy. Ak chceme, aby sa ľudia a podnikatelia chovali zodpovedne k svojim povinnostiam, tak musíme urobiť cestou transformácie všetko, aby sa tak chovali. Jednou z týchto možností sú inštitúty, ktoré sú vo svete veľmi osvedčené napríklad REGIONÁLNE INDUSTRIÁLNE DOŠKOĽOVACIE CENTRÁ. Zaškoľovanie archivovania dokumentácie môže byť jedným z ich programov. Som názoru, že až potom čo sme vyčerpali úsilie nato, aby takáto vedomosť bola u podnikateľov samozréjmosťou, iba potom sa môžeme vyhrážať sankciami za nedodržanie zákonov.

Pre nás, ktorí sa profesionálne zaoberáme archivníctvom dokumentov je potrebné si uvedomiť, že naša zárobková činnosť nesmie sa stať prioritou na úkor slobody spoločnosti. Toto sa stáva často vtedy, keď ľudské hodnoty nie sú v danej spoločnosti totálne vysporiadané. Dnes, 15 rokov po Velvetovej revolúcii sa iba teraz začíname zaoberať zväzkami ŠtB a už chceme vyrábať ďalšie zväzky. To, že dnešná dokumentácia podnikateľov je pre dobro budúcich generácii je blud. Tento zákon je na kompromitáciu terajšej generácie za účelom odstrániť trestnú činnosť. Ako bolo vyššie uvedené "byť efektívny na tejto scéne na to nie je potrebné takýto zákon"!
0 0
miro_mr miro_mr

miro_mr je offline (nepripojený) miro_mr

bepo
miro_mr- každý pozemok je jedinečný a preto ja dôležité archivovať info o ňom.Ale teba zaujíma papier z roku 1758 za koľko kúpil tvoj pra-pra-dedo 4 vrecia pšenice?Dúfam že tie bludy sa výrazne skrešú a prestane zbytočná buzerácia.
Nerozumieme sa. Ja vravim ze su veci ktore su cenne a su tie ktore nikdy mat cenu nebudu. U FO je pravdepodobnost velmi nizka rovnako ako u malych sro. Tie majetky som uviedol len ako priklad.
Zalezi kto sa cim zaobera a ake informacie sa u neho nachadzaju, nie vsetky su z hladiska dokumentarneho zaujimave. A tiez tvrdim ze treba legislativu aj v tomto smere zjednotit s praxou.
Naposledy upravil miro_mr : 29.05.05 at 19:38
0 0
miro_mr miro_mr

miro_mr je offline (nepripojený) miro_mr

fluffy
Pre nás, ktorí sa profesionálne zaoberáme archivníctvom dokumentov je potrebné si uvedomiť, že naša zárobková činnosť nesmie sa stať prioritou na úkor slobody spoločnosti.
Tento zákon je na kompromitáciu terajšej generácie za účelom odstrániť trestnú činnosť. Ako bolo vyššie uvedené "byť efektívny na tejto scéne na to nie je potrebné takýto zákon"!
To prve sedi.
To druhe je trochu si myslim inak. Toto plati uz od roku 1975 kedy bol zakon 149. Napr. aj Ceskej republike vychadzali z podobnej legislativy ale urobili toi tak ze firmam napisali zoznam dokumentov, ktore musia po sebe zanechat a do evidencie a prace s dokumentami im nekafru zakonom.V CR sa do tvorby zakona aktivne zapojili aj pravnici a odbornici za podnikatelov (napr. skupina reprezentovana Ing. Smejkalom odbornikom na ochranu osobnych udajov a zastancov myslienky ze stat nema co do tychto veci podnikatelom hovorit) a preto ich zakon je trochu iny, ale aj tak su tam vymenovane konkretne vecne skupiny, ktore znicit nesmu a po zaniku spolocnosti ich musia odovzdat statu.
Takze v ceskom zakone si mozes pozriet ktore dokumenty maju podla historikov cenu pre buducnost a porovnat s nasimi planmi aj u nas su to Acka.
Ta trestnost je v nasich podmienkach zrejme dosledkom toho co sa tu deje ale prvotny zaujem je skutocne cisto historicky.
Naposledy upravil miro_mr : 29.05.05 at 20:00
0 0
mackova mackova

mackova je offline (nepripojený) mackova

Poradaci mohli by ste mi este raz povedat ci sa tyka odklad aj s.r.o.?
0 0
gabina gabina

gabina je offline (nepripojený) gabina

MIRO_MR


""""darmo ma firma zlate klucky aj na zachodoch, ak jej pracovnici nevedia pracovat s informaciami, ak firma nema zabehnuty system prace s dokumentami jak papierovymi tak elektronickymi, ktory ma prislusne parametre (ktore nevymyslal pracovnik ktory je vo firme od jej zaciatku a tvari sa ako Guru, ale odbornici na spravu informacii) tak je to len amatercina, ktora sa moze v konkurencnom prostredi vypomstit. """""

Keď ma firma na zlaté kľučky... tak určite má veľmi dobrý systém práce......
prečo keď naši štátní úradnici tak všetko perfektne vedia..... nemáme zlaté kľučky aj v štátnych úradoch....???????
0 0
dana hanakova dana hanakova

dana hanakova je offline (nepripojený) dana hanakova

Prečítala som si rôzne názory, či robiť registratúru, alebo je to buzerácia, zasahovanie do firmy atď.

Po mojich skúsenostiach, každá firma sa k tomuto stavia podľa toho akých má ľudí. Pretože sú firmy, ktoré si vedú archivovanie dokumentov tak ako treba, aj bez toho, že by tušili o nejakom zákone. A bolo ich väčšina. Skrátka je tam poriadok. Sú však aj takí , ktorých registratúra je jedna alebo dve veľké krabice, kde sa hádže všetko a keď potrebuje niečo dokladovať, tak navrieska na referentku na úrade, že ho otravuje. Podľa mňa tento zákon chcel okrem historického hľadiska, zaviesť istú normu do podnikateľskej sféry s nakladaním dokladov.
Čudujem sa tejto histérii, aj pánom poslancom v parlamente, čo sa teraz zobudili a zistili, že zodvihli ruku za takýto zákon. Pretože registratúra sa dá uviesť v súlade zo zákonom podľa toho ako to má firma už zažité a tie veci čo nemali to je len vec zvyku. Argument, že to zvyšuje náklady je smiešny. No ale najlepšie sa múti v bordely.
0 0
Katty Katty

Katty je offline (nepripojený) Katty

Každá normálna firmička ak má zodpovedného účtovníka, tak narába s dokumentami tak aby sa im nič nestalo aby sa nestratili a aby po skončení roka boli riadne premiestnené napr. do archivačných krabíc, každá označená rokom a názvami šanonov ktoré boli do nej "prebalené". Ide o účtovné doklady, faktúry, pokladne, banky, daňové priznania ... atď. Hocikedy sa dá ľahko vyhľadať čo kto potrebuje, navyše všetko je nahodené v PC takže evidencia je prehladná. Ale čo je blbosť aby sa kvôli nejakému zákonu začali odkladať zbytočné papiere, zapisovali sa telefonáty, tlačili maily a zachytávali sa informácie ako keby to na niečo bolo. A predsa každá fo a po vie že musí mať a viesť evidenciu dokumentov založenia firmy, zmien, výpisov OR, zápisníc, daňových priznaní... a v prípade zamestnancov uchováva ich osobné spisy ktoré stále dopĺňa. Tak načo robiť elaboráty a deliť na milionpäťčastí napr. mzdový šanon na evidenciu dochádzky, priepustiek, dovoleniek, dohôd, PN, stravovanie, výplatné listiny, podklady k mzdám, prehlásenia, dávky, prihlášky... Ak má firmička dvoch zamestnancov a za celý rok nenaplní ani jeden šanon a to má toto všetko v jednom, tak aký význam majú registratúrne značky podľa vzorového reg.plánu MC, MD, MF, MG, MH, MI, PD, PE, PE1, PE2, PF, PG, PG atď. Veď snáď nechcete aby sme každú súčasť miezd dávali do zvlášť zakladača alebo euroobalu a mali z toho potom riadny guláš. Veď preto to máme po mesiacoch so všetkým čo k tomu patrí. Prečo jednoducho nepovedali že chcú od PO a FO zoznam alebo prehľad zakladania písomností v tej ktorej firme. Tak by od nás dostali na papieri že mzdy máme v jednom šanone, že faktúry zakladáme na došlé a odoslané, že zmluvy máme v jednom šanóne, že objednávky s dodacími listami sú pricvaknuté pri faktúrach a že pokladne a banky máme tak a tak. Takto by nenabúrali žiadny chod firmy a v prípade že by mali nejaké pripomienky k tomu ako to tá ktorá firma robí a mali k tomu aj logické vysvetlenie, tak by odpísali a firma by si tú ktorú časť upravila. Ja neviem.... o dva dni idem na školenie ale stále som presvedčená o tom, že niekto miesto uľahčovania podnikania robí pravý opak. Veď firma ktorá má bordel v papieroch a nemá v tom systém, tak veľmi rýchlo v tomto našom podnikateľskom prostredí skončí...
0 0
miro_mr miro_mr

miro_mr je offline (nepripojený) miro_mr

Katty
Tak načo robiť elaboráty a deliť na milionpäťčastí napr. mzdový šanon na evidenciu dochádzky, priepustiek, dovoleniek, dohôd, PN, stravovanie, výplatné listiny, podklady k mzdám, prehlásenia, dávky, prihlášky
Presne tak!
Plan ma by to podla toho ako firma funguje a nemal by zasahovat do chodu firmy.
0 0
Martina.Ungerova Martina.Ungerova
Môj názor na toto všetko je taký, že celý zákon s odstupom času buď úplne zrušia, alebo sa bude týkať len malého okruhu firiem. A najsmutnejšie na tom všetkom je to, že tie firmy, ktoré k tomu pristupovali seriózne a vyhodili 15.000 za vypracovanie reg.poriadku tie peniaze už nikdy neuvidia.
0 0
dana hanakova dana hanakova

dana hanakova je offline (nepripojený) dana hanakova

Martina máš pravdu, zase sa ukázalo, že tí čo sa na všetko vyflákli tak obyšli bez újmy. Ale povinnosť musí zostať. Táto potreba vychádza z povinností pri systéme manažmentu kvality a je to povinnosť všade v zahraničí.

Tí čo si registratúru zaviedli, kúpili softwery, len to sprehladní dianie vo firme a zo strany nadriadených je možnosť kontroly kto čo mal vybaviť, kedy to spravil a či to spravil. Keď nič nieje zapísané tak nikto o ničom nevedel a nič nedostal
Ale na túto tému prebiehajú zasa dve PORADY.
Naposledy upravil dana hanakova : 30.05.05 at 13:16
0 0
miro_mr miro_mr

miro_mr je offline (nepripojený) miro_mr

Martina.Ungerova
Môj názor na toto všetko je taký, že celý zákon s odstupom času buď úplne zrušia, alebo sa bude týkať len malého okruhu firiem. A najsmutnejšie na tom všetkom je to, že tie firmy, ktoré k tomu pristupovali seriózne a vyhodili 15.000 za vypracovanie reg.poriadku tie peniaze už nikdy neuvidia.
Ak sa to urobilo tak aby to firme pomohlo tak problem neni, aspon mate zavedeny system. Ak ale plan bol robeny tak aby bol co najrychlejsie schvaleny tak bylo lepsie pockat s jeho ucinnostou ako sa to cele vyvrbi.
K uplnemu zruseniu nedojde skoro urcite. Toto neni len cisto slovenska specialita.
0 0
babetka babetka

babetka je offline (nepripojený) babetka

Čo teraz?
Keď som bola odniesť poriadok na schválenie do archívu, pracovníčka mi povedala, že sa tým poriadkom už mám riadiť teraz pred schválením. Začala som zapisovať (chaoticky) do denníka, pečiatkovať (chaoticky) a zakladať "spisy" (chaoticky), ktoré obsahujú len jeden papier. Mám postupovať takto (chaoticky) ďalej alebo sa môžem na to vy.......kašlať?
0 0
Shaman Shaman

Shaman je offline (nepripojený) Shaman

muž
Aky datum ucinnosti si napisala do poriadku?
0 0
babetka babetka

babetka je offline (nepripojený) babetka

Shaman
Aky datum ucinnosti si napisala do poriadku?
Mala som tam 1.1.2006, ale v archíve mi povedali, že odo dňa "schválenia", tak som to nechala nevyplnené.
Ide mi o to, že som to začala všetko zapisovať, lebo mi v archíve povedali, že sa poriadkom už musím riadiť a musím mať už žiadosť na schválenie očíslovanú číslom z reg. denníka. Tak som začala zapisovať do denníka všetku korešpondenciu a dala som na tú žiadosť číslo, ktoré nasledovalo v denníku a odniesla som to "opravené" a teraz neviem či mám číslovať ďalej. Úprimne povedané nechce sa mi na každý papier, ktorý mi príde zakladať spis, lebo k 1 papieru mi pribudne dvojhárok a kopí sa mi to.
0 0
Shaman Shaman

Shaman je offline (nepripojený) Shaman

muž
Závisí to od dátumu účinnosti. Ak máš od 1.1.2006, teraz nemusíš. Ak máš od dátumu schválenia, nič iné ti neostáva. Jedine žeby si šla na úrad a pokúsila sa to stiahnuť ešte ako neodsúhlasené.
0 0
babetka babetka

babetka je offline (nepripojený) babetka

Shaman
Závisí to od dátumu účinnosti. Ak máš od 1.1.2006, teraz nemusíš. Ak máš od dátumu schválenia, nič iné ti neostáva. Jedine žeby si šla na úrad a pokúsila sa to stiahnuť ešte ako neodsúhlasené.
Ďakujem. Budem tam musieť zavolať.
0 0
AlexS AlexS

AlexS je offline (nepripojený) AlexS

babetka
Ďakujem. Budem tam musieť zavolať.
Registratúrny denník sa vedie po rokoch, preto najbližší termín začiatku vedenia denníka je 1. január 2006. Pozri knihu Kartous- Mrížová, strana 175. Pán Kartous je zodpovedný za archívnictvo v SR, ak Ti to v archíve neuveria môžeš zavolať a lebo poslať mail p. Kartousovi a odpovie naša známa pani Mrížová, kompetentná osoba v archívnictve. Ako osoba znalá zákona 395/2002 Z. z. iba využiješ § 16, ods. 1, podľa ktorého je pôvodca registratúry oprávnený požiadať o informáciu, odbornú radu a usmernenie.
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať