Tiež sa JU často stretávame s pojmom pomocné knihy - ale vieme, čo to je? Nuž už názov nám napovie, že nám pomáhajú - sledovať napr. finančné toky, pohľadávky a záväzky a ich splácanie a pod. Pomocných kníh je viac:
kniha došlých/odoslaných faktúr
kniha pokladnice
kniha bankových výpisov
kniha sociálneho fondu
kniha záväzkov a pohľadávok...
Všeobecná zásada vo vedení pomocných kníh je, že zostatok z ktoréhokoľvek dňa mi musí sedieť so zostatkom v peňažnom denníku. Teda ak sa pozriem do pokladničnej knihy 24. 07. a mám tam zostatok 24358,50, tento istý zostatok musím mať v tento deň aj peň. denníku...
Evidencia bude teda nasledovná: Dojde mi faktúra od dodávateľa - zapíšem ju do knihy došlých faktúr ako zvýšenie záväzkov. Na ďalší deň mu ju zaplatím v hotovosti. Úhradu zapíšem do pokladničnej knihy ako mínus finančných prostriedkov v hotovosti, Ďalej do knihy faktúr ako zníženie záväzkov voči dodávateľom a zároveň urobím príslušný zápis v peňažnom denníku. Samozrejme, väčšina softvérov toto všetko urobí za nás - stačí len zaevidovať faktúru a v pokladnici urobiť úhradu. Lenže aby ste správne pochopili princíp účtovníctva, je dôležité vedieť, ako vlastne soft. pracuje a kam čo zapisuje.